کد مطلب:293499 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:284

بیان مطلب


بیان مطلب به لسان واضح تر نیز محتاج چند مقدمه دیگر است.

مقدمه اول: آنكه ام كه به فارسی آنرا مادر گویند به لحاظ آنست كه محل تربیت ماده ولد و پروراندن تا حدی كه از عالم قوه به فعلیت برسد می باشد و چون ولد از تربیت ام متولد و متكون می گردد، از این جهت است كه به مادر (ام) اطاق می شود و لذا شیردادن و حضانت شرط امیت نمی باشد بلكه پروراندن در رحم شرط امیت است.

مقدمه دوم: مراد از (اب) در حدیث مبارك مقام ظهور تفصیلی جنبه ولایت و روحانیت حضرت حتمی مرتبت (ص) است.

و شكی نیست در اینكه این نحوه و این طور از وجود حضرت رسول اكرم (ص) كه مقام ظهور تفصیلی ولایت و روحانیت آن حضرت است متحقق نگردد، مگر به وجود ائمه اطهار سلام الله علیهم اجمعین چه آنكه در بدو دعوت حضرت رسول خاتم صلی الله علیه و آله و سلم تا زمان رحلت آن بزرگوار بواسطه كمی وقت و كثرت ابتلائات به جنگها و محاربات و امثال آن مقدور آن حضرت نگردید كه مقام ولایت كلیه و روحانیت كامله خود را به


بیان آرد و احكام اسماء و صفات و آنها كه مقتضیات اسمائند و اسرار مقام ولایت را كلا و طرا و تفصیلا نمایان و اظهار فرماید.

ولیكن ائمه اطهار علیهم السلام به نحو مبسوط و به تفصیل این مرتبه را یعنی مقام تفصیل ولایت و روحانیت حضرت ختمیه را به مقام بسط و ظهور تفصیلی جلوه دادند، چنانكه اخبار و احادیث صادره از مقام عصمت و مخازن علم و حكمت شاهد و برهان این قسمت است. مخصوصا اخبار صادره از امامین همامین حضرت باقر العلوم و حضرت صادق كاشف حقایق علیهم الصلوه والسلام در بیان شرح اسماء اسماء و صفات حق تعالی و رموز اسرار و دقایق توحید كه در كتاب اصول كافی كلینی و توحید صدوق و احتجاج طبرسی و غیره ثبت و ظبط است و هم آثار مرویه از حضرت رضا علیه السلام در همین مقام كه مقام بسط و تفصیل ظهور ولایت است و در كتب معتبره منقول است نیز شاهد قوی و برهان محكم بر این مطلب است كه بیان نمودیم تا برسد به دوره رجعت ائمه اطهار كه ظهور كامل مقام ولایت كلیه مطلقه و دولت و حكومت كلی آنها متصل می شود به افق عالم آخرت:


باش تا صبح دولتش بدمد

كاین هنوز از نسائم سحر است


(لكل اناس دولته یرقبونها

و دولتنا فی آخر الدهر یظهر)




این بیت منسوب است به حضرت امام صادق علیه السلام.

مقدمه سوم: نظر به دو مقدمه قبل، هرگاه كسی بگوید كه ائمه اطهار علیهم السلام وجود تفصیلی حضرت رسول خاتم صلی الله علیه و اله و سلم هستند (به اعتبار جهت روحانیت) نه به لحاظ مقام جسمانیت، درست و صحیح گفته است. زیرا حقیقت ولادت ثانویه روحانیت حضرت رسول اكرم (ص) از بطن اجمال بطور تفصیلی در مرتبه ائمه اطهار علیهم السلام حاصل شده است.

پس از تمهید این سه مقدمه، حال می گوئیم حضرت فاطمه سلام الله علیها (ام ابیها)یعنی مادر حضرت رسول (ص) است به شرط رعایت دو امر یكی آنكه مراد از حضرت رسول مقام روحانیت آن حضرت است و دوم آنكه مادر بودن حضرت فاطمه زهراء (ع) برای پدرش به لحاظ وجود تفصیلی روحانیت حضرت رسول (ص) كه قبل از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و تولد او دارا بوده است. پس نتیجه این شد كه مراد از (ام ابیها) این است كه حضرت رسول خاتم (ص) مولود روحانی تفصیلی دخترش محسوب می گردد. زیرا دخترش فاطمه (ع) مادر ائمه اطهار (ع) می باشد و ائمه


علیهم السلام وجود روحانی تفصیلی حضرت رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم می باشند و به عبارت اخری: ولادت ثانویه روحانیه حضرت رسول خاتم (ص) از بطن دختر گرامیش حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است.